вівторок, 29 березня 2011 р.

Застосування інтерактивних методів у навчально-виховній діяльності

Розуміючи, що шкільний курс хімії має значні потенційні можливості для формування творчої, інтелектуально-розвиненої особистості, я передусім спрямовую свою діяльність на формування індивідуальності та неповторності кожного школяра, розвитку його здібностей до навчання.
Навчання з використанням інтерактивних методів успішно здійснюється при виконанні таких умов:
Зараз я хотіла б поділитися із Вами кількома ефективними методами, які формують і розвивають в учневі творчі здібності, формують його індивідуальність.  
 «Мозковий штурм» - це ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень шляхом вільного висловлювання думок усіх учасників. Як показує практика, шляхом «мозкового штурму» всього за кілька хвилин можна визначити десятки ідей. На уроці називаю тему дискусії й запрошую учнів взяти участь у її обговоренні шляхом «штурму», який організовую за такими етапами.
     1. Усі учасники пропонують ідеї щодо розв’язання порушеної проблеми.
     2. Ідеї записуються на дошці.
     3. Якщо група вважає кількість поданих ідей достатньою, запис їх припиняється.
     4. Після того як майже всі ідеї зібрані, вони групуються, аналізуються, розвиваються.
     5. Вибираються ті, що можуть допомогти розв’язати порушену проблему.
      Під час проведення «мозкового штурму» необхідно дотримуватись певних правил:
 ● треба зібрати якомога більше ідей щодо розв’язання завдання або проблеми;
 ● слід змусити працювати уяву учнів – не відкидати жодної ідеї;
   можна подавати кілька своїх ідей або розвивати ідеї інших;
   не можна обговорювати і критикувати ідеї інших, давати їм оцінку.
Дуже важливо на уроках залучати до роботи всіх учнів.  У цьому мені допомагають такі методи, як «Коло ідей» та «Мікрофон».
«Коло ідей» - учні по черзі, сидячи у колі, мають можливість висловити свою думку або обґрунтувати свою пропозицію.   
            Порядок проведення
     1. Коли малі групи виконали свої завдання і готові представити інформацію, попросіть кожну групу по черзі представити лише один аспект, який вони обговорювали. Продовжуючи рухатись по колу, запитуйте кожну групу по черзі, поки відповіді не вичерпаються.
     2. Це дасть можливість кожній групі обмінятися результатами своєї роботи з іншими й уникнути ситуації, коли перша група, що виступає, подає всю інформацію.
     3. Цей метод також добре спрацьовує для створення списку ідей. Попросіть кожного подати одну ідею по черзі.
     4. Цей метод ефективний для розв’язання гострих проблем. Попросіть учнів написати свої думки або ідеї на картках-індексах без імені. Вчитель збирає усі картки і складає список зазначених у них ідей на дошці або починає дискусію, користуючись інформацією з картках.
       «Мікрофон» - по черзі викликаю учнів, які імітують «говоріння в мікрофон». Інші учні не можуть говорити, вигукувати з місця, право говорити належить тільки тому, у кого символічний мікрофон.
       «Робота в малих групах»  - більшість завдань виконуються  в малих групах або парах. Ця форма організації корисна для формування навичок участі в дискусії. Більшості учнів легше висловитися в невеликій групі, до того ж цей метод дає можливість заощадити час, бо відпадає потреба вислуховувати кожну дитину у великій групі. Заняття в малих групах дає змогу учням набути навичок, необхідних для спілкування та співпраці. Дискусії малими групами стимулюють роботу в команді, розвивають почуття терпимості та поваги до думки інших. Формую невеликі групи (5 – 7 осіб), об’єдную їх різними способами:
    1) прошу учнів розрахуватись на 1-го, 2-го, 3-го, 4-го, 5-го, …;
    2) роздаю учням різні геометричні фігури, кольорові папірці тощо; 
    3) розподіляю за порами року;
    4) об’єдную із сусідом або сусідкою по парті те з учнями ближніх парт.
 Робота в малих групах на уроці хімії
       «Займи позицію» - Цей метод допомагає вести обговорення дискусійного питання в класі. Використовую його   з метою надання учням можливості висловитися та попрактикуватися в навичках спілкування.
     1. Після оголошення дискусійного питання звертаюся до учнів із завданням – зайняти певну позицію щодо дискусійного питання: «так», «ні»   
або «не визначився».
     2. Пропоную учням залежно від зайнятих ними позицій зібратися біля плакатів, які розвішані на стінах у класі.
     3. Прошу учнів обґрунтувати свою позицію.
     4. Після того як усі позиції висловлені, запитую в учнів, чи немає серед них таких. Хто в ході дискусії змінив свою точку зору і хотів би перейти з однієї групи в іншу.
     5. Прошу обґрунтувати причину зміни своєї позиції. 
       «Навчаючи – вчуся». Цей метод надає учням можливість взяти участь у навчанні та передачі своїх знань іншим. Роботу організовую таким чином.
  • Повідомивши тему та мету уроку, роздаю учням картки із завданням-інформацією, яку вони повинні засвоїти.
  • Якщо учням щось не зрозуміло, пропоную звернутися за поясненням.
  • Прошу підготуватися до передачі цієї інформації в доступній формі.
  • Після передачі всієї інформації прошу учнів розповісти, про що вони дізналися від інших.
       Метод «Прес» використовую у випадках, коли виникають суперечливі думки з певної проблеми і потрібно зайняти й аргументувати чітко визначену позицію щодо суспільної проблеми, яка обговорюється. Метод надає можливість навчитися аргументовано, в чіткій і стислій формі формулювати та висловлювати свою думку з дискусійного питання.
      Метод «Прес» має таку структуру та етапи:
1. Позиція – «Я вважаю, що…» ( висловіть свою думку, поясніть у чому полягає ваша точка зору).
2. Обґрунтування – «…тому що …» (наведіть причину виникнення цієї думки).
3. Приклад – «…наприклад…» (наведіть факти на доказ вашої думки, вони підсилять вашу позицію).
4. Висновки – «Отже, я вважаю…» ( узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно робити).

       Ці та багато інших інтерактивних методів допомагають мені в моїй педагогічній діяльності. Надіюся, Вам стануть у пригоді ці методи в процесі формування учнів як сильних, впевнених в собі особистостей.
        P.S. Закликаю Вас, шановні колеги до дискусій, обміну думками, власним досвідом – адже саме так ми зможемо дати нашим учням якнайбільше. А це – головне призначення Вчителя.

4 коментарі:

  1. Цікава тема для обговорення, оскільки останнім часом всі у своїй діяльності використовують інтерактивні та інноваційні форми (особливо перед атестацією). Згідний, що дітей потрібно навчати думати ті висловлювати свою думку. На мою думку, вчителю треба впроваджувати елементи нового поступово та поелементно, а не насичувати урок різними формами та методами.

    ВідповістиВидалити
  2. "особливо перед атестацією"-:)
    Ну ніхто ж не каже кожен урок 45 хв. " насичувати урок різними формами та методами". Але хоча б раз на кілька уроків (один урок на тему - оптимальний варіант, я вважаю) - потрібно проводити урок із застосуванням таких форм та методів. Це дозволить активізувати учнів, їх сприйняття і засвоєння матеріалу, а також добре повторити знання по тій чи іншій темі.

    ВідповістиВидалити
  3. Дійсно тема цікава. Я вважаю що використання інтерактивних та інноваційних форм на уроках дає свої результати.Дітям цікаво на таких уроках, і з свого досвіду можу сказати, що засвоєння знань учнями на таких уроках кращі ніж на звичайних. А коли їх проводити це буде залежати від самого вчителя.

    ВідповістиВидалити
  4. Згодна з Вами, п.Наталіє, на всі 100%.

    ВідповістиВидалити